EN QUÈ CONSISTEIX?

El projecte RUN TO DUDHKUNDA és el primer que es planteja Pirineu Muntanya Viva assoc. La finalitat de tot plegat és poder millorar, al màxim de les nostres possibilitats, la qualitat educativa d’aquelles escoles que no tenen suficients recursos econòmics.

El nostre focus ha estat l’escola DUDHKUNDA HIMALAYA BASIC SCHOOL, situada a prop de la localitat de Salleri, a l’est de Nepal. La decissió d’apostar per aquesta escola ha estat el gran interès que han despertat, i les facilitats per començar a conèixer, de primera mà, la situació actual de les escoles en un país com Nepal.

El projecte es divideix en dos expedicions o parts.

En aquesta primera part del projecte, realitzat conjuntament amb la ONG Fillers Nepal, s’han realitzat les següents aportacions:

25 bancs d’estudi. Aquests són els bancs que s’utilizen normalment a Nepal per les escoles de primària, així que hem buscat els millors bancs en relació qualitat preu, i que alhora siguin atractius per als nens/es de l’escola. Podeu veure la diferència entre els bancs que hi havia i els bancs actuals a les dues imatges inferiors.

8 pissarres blanques. Habitualment s’utilitzen les pissarres blanques a les escoles, en comptes d’utilitzar les pissarres de guix a les que nosaltres estem més acostumats. Les que tenien estaven molt deteriorades, i les hem substituit per aquestes que veieu a la imatge.

Material lúdic esportiu. Aquest any vam comprar nosaltres mateixos diferents tipus de material esportiu, tals com cons, pilotes de diferents mides, material per jugar a baseball, i d’altres. Tot i que no realitzen cap assignatura semblant a l’Educació Física, procurarem que els interessi la idea de dur a terme activitats lúdiques per aconseguir una educació més integral, treballant la cooperació, la competitivitat, o l’autosuperació, entre d’altres, mitjançant l’activiat física, esportiva i corporal.

LA PRIMERA EXPEDICIÓ (del 22 d’agost al 12 de setembre)

Durant aquesta primera expedició a Nepal es pretén conèixer de primera mà la cultura, el modus vivendi, els costums, les tradicions, i tot allò que pugui semblar d’interès a l’hora de culminar aquest primer projecte, i per tal de poder dissenyar-ne de nous en un futur no molt llunyà.

En aquesta primera expedició hem realitzat:

SETMANA 1: Comanda de bancs, pissarres, retoladors i esborradors a comerços locals.

SETMANA 2: Coneixènça de la cultura i costums de la zona. Trasllat del material i cerimònia de benvinguda.

SETMANA 3: Petit trekking per conèixer noves escoles a pobles com Sotang, Khiraule o Cherem, allunyats de les grans zones turístiques, com per exemple Lukla.

LA SEGONA EXPEDICIÓ (de l’1 d’octubre al 23 d’octubre de 2019)

En aquesta segona part pretenem avançar cap a la consecució de tots els nostres objectius. Volem aportar més material a l’escola Dudhkunda Himalaya Basic School, però alhora també volem arribar a altres escoles que vam visitar durant el trekking solidari de la 1a expedició. En aquesta segona part volem proveïr de:

– 20 BANCS D’ESTUDI a l’escola Dudhkunda Himalaya Basic School.

– 10 ORDINADORS a l’escola Dudhkunda Himalaya Basic School.

– MATERIAL LÚDIC I ESPORTIU A LES SEGÜENTS ESCOLES: Dudhkunda Secondary School (Nunthala), Kharikhola Secondary School (Kharikhola), Pangom Secondary School (Pangom).

A més, també realitzarem una jornada esportiva a cada una de les 4 escoles que visitem. Amb l’ajuda dels voluntaris, realitzarem unes sessions de jocs lúdics i esportius per a que alumnes, pares i professors/es de l’escola en qüestió aprenguin a utilitzar el material lúdic que els facilitem.

A continuació podreu veure algunes de les diferents imatges que vam recopilar el dia de la cerimònia. Els nens/es de l’escola “Dudhkunda Himalaya Basic School” estan encantadíssims d’estudiar amb aquest nou material!

CONEIX LA CREACIÓ DEL PROJECTE PAS A PAS

El projecte “Run to Dudhkunda” neix per la unió de diferents inquietuds. Donar un cop de mà a aquells que més ho necessiten, aportar coneixements educatius a altres indrets, descobrir noves cultures, o explorar muntanyes i valls desconegudes per nosaltres, en són algunes.

La poca experiència ha fet que el procés a seguir fos desconegut del tot, i cada acció ha comportat l’obertura d’una nova porta amb un nou paisatge per explorar.

Aquest projecte s’ha estructurat en diferents fases, que detallarem a continuació:

1. – Cerca d’un centre d’actuació.

 

Aquest punt ha consistit en trobar els contactes necessaris per tal de dur a terme el projecte. En aquest cas, els contactes han estat a través de Facebook. En “Pasang Lama-Sherpa”, corredor de muntanya de Nepal, ens ha facilitat el contacte d’en Ramesh Kumar, un professor de l’escola Dudhkunda Himalayan Basic School, situada a l’est de Nepal, a prop de la localitat de Salleri. Aquesta escola acull aproximadament 160 nens i nenes de la zona, i és l’únic espai educatiu per molts d’ells. Actualment l’escola es troba ja en dificultats econòmiques, doncs alguns dels professors/es inclús es troben becats per altres ONG’s.

A l’esquerra, Ang Passang Lama, corredor de muntanya que es va interessar per les nostres intencions des del minut 0. Ens va ajudar a trobar una zona d’actuació, posant-nos en contacte per primer cop amb en Ramesh (a la dreta), professor de l’escola Dudhkunda Himalaya Basic School.

2.- Cerca d’ajudes de logística local.

 

Tot i la bona voluntat del professorat de l’escola amb la qual hem focalitzat el nostre projecte, era necessari trobar més suport local. Així doncs, vam aconseguir contactar amb l’ONG Fillers Nepal (www.fillersnepal.org), la qual pretén apropar la lectura als nens i nenes de les regions més remotes de Nepal, a més de dur a terme altres actuacions solidàries. Fillers Nepal ja va dur a terme un projecte solidari a la mateixa escola, tot creant una biblioteca amb més de 200 llibres.

Amb aquesta associació es crea un “Memorandum of Understanding” (MOU), és a dir, un acord d’entença entre les dues entitats, que decideixen donar-se suport mutuament en l’acompliment dels seus objectius.

Si voleu veure el document oficial feu “click” al botó que teniu just a sota.

A l’esquerra, Nang Tado “Sherpa”, president de Fillers Nepal, realitzant un donatiu per apropar la lectura als nens i nenes d’una zona rural de Nepal. A la dreta, la ONG Fillers Nepal després d’haver reconstruït la biblioteca de l’escola Dudhkunda Himalaya Basic School.

3.- Detecció de les necessitats de l’escola.

 

Conversant amb els professors de l’escola, i el president de Fillers Nepal (Nang Tado Sherpa) es determinen les carències més urgents a solucionar. Entre moltes altres, es decideix:

– Substituïr i/o reparar els bancs de l’escola. FIllers Nepal ens explica que la majoria d’escoles d’educació primària a Nepal fan servir aquest tipus de bancs, en els quals hi caben 3 persones a cadascun d’ells.

 

– Renovar les pissarres i instalar-les correctament a les parets. Algunes de les pissarres que utilitzen estan molt deteriorades. Procurarem substituir les més deteriorades.

 

– Proveir de material lúdic-esportiu a l’escola. Sería interessant poder facilitar material com pilotes, porteries, cons, piques, ringos, indiaques, mocadors, i d’altres objectes que puguin utilitzar-se per tal de dinamitzar sessions de lleure o durant les hores lectives. 

4.- Disseny de la imatge i visibilitat del projecte.

 

Després de tenir estipulades totes les relacions i concretat l’activitat, hem necessitat crear i dissenyar una imatge i un espai de difusió d’aquesta iniciativa. Per això, amb l’ajuda d’en Ricard Mañosa (www.ricardma.com) , l’Arnau Canudas (www.lumosbcn.net), i l’Albert Pastor, es crea el logotip del projecte “Run to Dudhkunda”, i la pàgina web de Pirineu Muntanya Viva assoc. (www.muntanyavivaassoc.cat)

5. Mètodes de captació de fons

 

Finalment, només resta cercar els mètodes per captar fons. Després d’estudiar les diferents possibilitats, es decideixen les següents línies de captació de fons:

 

– 3€ per cada inscripció realitzada a la cursa de muntanya Ultra Trail Naut Aran 2018.

– 5€ opcionals per cada inscrit que accepti realitzar aquesta aportació extra.

– Beneficis mitjançant la venta de productes promocionals del projecte, tals com samarretes, dessuadores, cintes de cap, etc. És en aquest punt on contactem amb la marca BSYDE.

– Donatius a través d’ingressos directes al número de compte de Pirineu Muntanya Viva assoc., donatius amb targeta bancària, o donatius en efectiu.